کاهش معنی دار علائم اختلال استرس پس از سانحه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

21 اوت 2019- تحقیقات پژوهشگران دانشگاه سنت لوئیس نشان می دهد که درمان اختلال استرس پس از سانحه[1] ،(PTSD) چنانچه منجر به بهبود بالینی علائم این اختلال شود، با کاهش 49 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

این مطالعه، به رهبری پرفسور Jeffrey Scherrer، استاد پزشکی خانواده و جامعه دردانشگاه سنت لوئیس، 21 آگوست به صورت آنلاین در مجله ی JAMA Psychiatry منتشر شد.

پرفسور  Scherrerگفت: ممکن است برخی از بیماری های مزمن طولانی مدت مرتبط باPTSD ، در بیمارانی که کاهش معنی دار علائم بالینی را از طریق درمان یا بهبودی خودبخود تجربه می کنند، کمتر اتفاق بیفتد.

اختلال استرس پس از سانحه، تا 12 درصد از غیرنظامیان و نزدیک به 30 درصد از جمعیت جانبازان را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به PTSD در معرض خطر سایر مشکلات بهداشتی هستند و بهبود علائم PTSD با بهبود موازی افسردگی، بهبود عاطفی، خواب، فشار خون و سلامت عمومی جسمی همراه است.

اختلال استرس پس از سانحه با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است، که می تواند با شیوع بالای چاقی، اختلال در تنظیم گلوکز، التهاب، سندرم متابولیک و افسردگی در بین مبتلایان به PTSD در مقابل افراد فاقدPTSD ، توضیح داده شود.

در این مطالعه ی کوهورت گذشته نگر، داده های سوابق پزشکی جانبازان از سال 2008 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفت. محققان به طور تصادفی از بین بیماران جانباز 18 تا 70 ساله که در بین سالهای 2008 تا 2012 بیش از دو مورد مراجعه برای مراقبت های ویژه PTSD داشتند، 5916 مورد را انتخاب کردند و تا سال 2015 آنها را تحت نظارت قرار دادند.

پس از بررسی معیارهای واجد شرایط بودن برای شرکت در این مطالعه، 1598 بیمار مبتلا به PTSD و عاری از خطر دیابت، برای این تجزیه و تحلیل انتخاب شدند.

کاهش معنی دار علائم بالینی به کاهش 20 امتیاز در نمره ی چک لیست PTSD اطلاق می شود. در این تحقیق مشخص شد که این نتایج، مستقل از تعداد بیشماری از ویژگیهای دموگرافیک، سایر بیماری های همبودی روانی و فیزیکی هستند. نمونه مورد مطالعه 84.3 درصد مرد ، 66 درصد قفقازی و 22 درصد آفریقایی-آمریکایی بودند. میانگین سنی بیماران 42 سال بود .این ارتباط همچنین مستقل از تعداد جلسات روان درمانی PTSD این افراد بود.

پرفسور Scherrer گفت: در بیمارانی که تنها به PTSD مبتلا بودند، كاهش معنی دار علایم كلینیكیPTSD با خطر كمتر دیابت همراه بود و در بیماران مبتلا به PTSD و افسردگی، ما دریافتیم كه بهبود علایم PTSD با كاهش افسردگی همراه است. به نظر می رسد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به دنبال کاهش قابل توجه درعلائم PTSD میسر می شود و در بیماران مبتلا به PTSD و افسردگی، بهبود در هر دو شرایط ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ضروری باشد.

پرفسور Scherrer افزود: با کمال تعجب، بهبود بالینی PTSD با تغییر در شاخص های BMI و A1C همراه نبود. به دلیل محدودیت نسبی در اطلاعات پرونده های پزشکی، ما به یک مطالعه آینده نگر برای ادامه ی تحقیقات خود نیاز داریم. چنین مطالعه ای می تواند تعیین کند که آیا کاهش چشمگیر در نمرات لیست PTSD با بهبود مقاومت به انسولین و کاهش التهاب همراه است یا خیر.

خلاصه ی این تحقیق

·        در این مطالعه ی مشاهده ای، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای جانبازانی که کاهش بیشتری را در علائم استرس پس از سانحه(PTSD)  تجربه کرده بودند، بررسی شد.

·        در این تجزیه و تحلیل از سوابق پزشکی تقریباً 1600 جانباز استفاده شد. این افراد تحت مراقبت ویژه PTSD قرار گرفته بودند و تکمیل چک لیست PTSD را به عنوان بخشی از درمان خود در VA تکرار کردند.

·        خطر ابتلا به دیابت برای بیمارانی که بهبود معنی دار علائم بالینی PTSD را در یک دوره پیگیری 3-6 ساله تجربه کردند، نسبت به افرادی که این بهبودی را نداشتند، 49 درصد کمتر بود.

·        در بیماران مبتلا به PTSD و افسردگی، بهبود علایم هر دو بیماری برای کاهش خطر دیابت ضروری بود.

منبع:

JAMA Psychiatry, 2019; DOI: 10.1001/jamapsychiatry.2019.2096

www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190821142734.htm

 

 



[1]Post-Traumatic Stress Disorder